ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA - OTRZYMASZ 5% KOD RABATOWY NA PIERWSZY WYNAJEM
Nowy system oceny jazdy polskich kierowców – powitajmy eSCOR
27-02-2023

Nowy system oceny jazdy polskich kierowców – powitajmy eSCOR

eSCOR to inaczej Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka. Beneficjentem i założycielem tego projektu jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Na podstawie informacji dostępnych w bazie UFG, system tworzy tzw. ocenę ryzyka, mierzoną w zakresie od 1 do 5. Takie rozwiązanie usiłuje przedstawić, w jaki sposób historia polisowo-szkodowa kierowcy może wpłynąć chociażby na koszty ubezpieczenia OC samochodu osobowego.

Działanie Elektronicznego Systemu Centralnej Oceny Ryzyka (eSCOR)

Z opisu samej technologii można się dowiedzieć, że system bazuje na „wykorzystaniu metod zaawansowanej analizy statycznej danych UFG”. Na tej podstawie, generuje on wskaźnik zawierający liczby od 1 do 5. Najważniejsze jest poprawne rozumienie otrzymanej wartości, co w odczuciu wielu osób wydaje się nieintuicyjne. Mowa głównie o tym, że maksymalna ocena na wskaźniku ryzyka oznacza 20% kierowców z najlepszą historią ubezpieczeniową. Każda, niższa ocena to już kolejna grupa o tym samym wymiarze osób z gorszym wynikiem. Wskaźnik zamyka ocena 1 symbolizująca, że taki kierowca będzie musiał przygotować się na spory wydatek w kontekście ubezpieczenia swojego pojazdu i nie tylko.

Cała zasada działania systemu wydaje się banalna, a to wszystko przez mało skomplikowaną metodę oceniania. Kierowcom wydaje się, iż mogą oni porównywać swoje wyniki eSCOR przy zupełnie odmiennych historiach ubezpieczeniowych. Nie do końca jednak tak jest. Ocena wynikająca z systemu nie jest generowana na tle wszystkich kierowców, a jedynie na tle grupy porównawczej. Osoby fizyczne są dzielone względem grupy wiekowo – geograficznej, przez co ubezpieczyciel może w pełni oszacować opłacalność swojego klienta.

Ocena ogólna i szczegółowa

W systemie eSCOR możliwe jest wygenerowanie raportów z ocenami, względem dwóch kategorii:

  • ocena główna – składają się na nią podstawowe informacje, znajdujące się w bazie danych UFG. Chodzi głównie o wiek kierowcy, adres i miejsce zamieszkania, czy też oczywiście o historię szkód w okresie posiadania prawa jazdy.
  • ocena szczegółowa – oprócz danych z oceny głównej, istotne są również informacje dotyczące samej marki pojazdu, jego mocy, przebiegu i okresu ubezpieczenia OC.

Mając tak zróżnicowane dane, w łatwy sposób można oszacować, jak dany kierowca prezentuje się na tle swojej grupy wiekowo – geograficznej. Tworząc to rozwiązanie, UFG dało możliwość sprawdzenia swojej historii ubezpieczeniowej. Dzięki prostej ocenie można zaobserwować, w jaki sposób firmy ubezpieczeniowe odbierają danego kierowcę.

Korzyści wynikające z eSCOR

Narzędzie eSCOR wnosi wiele pozytywów zarówno do życia kierowców, jak i ubezpieczycieli. Przykładowo, przy sporządzeniu oceny szczegółowej, użytkownik poznaje średnią ocen w swoim regionie, względem określonej grupy wiekowej. Może on również dowiedzieć się sporo o średnich parametrach pojazdu, występujących w swojej grupie porównawczej. Oczywiście, im wyższa moc i pojemność silnika, tym system stawia bardziej rygorystyczną ocenę. W pewnym sensie, kierowca dysponujący mocniejszym samochodem ma predyspozycję do nadmiernego przekraczania prędkości.

Głównym celem Elektronicznego Systemu Centralnej Oceny Ryzyka jest oczywiście zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Jest to ściśle powiązane z uświadomieniem kierowców o wielu czynnikach, które mogą przyczynić się w przyszłości do wyższych kosztów ubezpieczenia. W ten sposób, kierowcy mają zacząć zwracać uwagę na więcej szczegółów dotyczących samej jazdy, ale i przygotowania do niej pojazdu.

Mówi się, że narzędzie eSCOR może w niedługim czasie zostać odpowiedzialnym za ustalanie stawek ubezpieczeń. Na ten moment, nic więcej w tym kierunku nie wiadomo. Firmy ubezpieczeniowe są jednak mocno zadowolone, gdyż otrzymują szereg informacji dotyczących swojego potencjalnego klienta, skompresowanych w jednej ocenie.