ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA - OTRZYMASZ 5% KOD RABATOWY NA PIERWSZY WYNAJEM
Redukcja biegów - jak robić to poprawnie?
20-03-2024

Redukcja biegów - jak robić to poprawnie?

Nabycie umiejętności płynnej zmiany biegów stanowi podstawę dla każdego początkującego kierowcy. Skrzynia biegów odgrywa istotną rolę w mechanizmie pojazdu, pozwalając na przekazywanie mocy generowanej przez silnik na układ napędowy samochodu. To właśnie dzięki niej możliwe jest utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika i efektywnej jazdy. Producenci pojazdów opracowali różne rodzaje skrzyń biegów, różniące się zarówno budową, jak i sposobem użytkowania. Wśród nich wyróżnia się skrzynie manualne, automatyczne oraz półautomatyczne, z których każda ma swoje zalety oraz specyfikę. Warto więc zwrócić uwagę na poprawność wykonywanych manewrów, aby zapewnić sobie komfortową i przede wszystkim bezpieczną podróż. Kiedy zmieniać biegi i jak wykonać ich redukcję w aucie z przekładnią manualną? W dzisiejszym artykule zachęcamy do sprawdzenia, czy robi się to prawidłowo.

Jaki jest cel podwyższania i redukcji biegów podczas jazdy autem?

Prawidłowe stosowanie manualnej skrzyni biegów to warunek płynności i efektywności jazdy samochodem. Pozwala na dynamiczne ruszanie oraz przyspieszanie dzięki wykorzystaniu niskich biegów, które zapewniają większy moment obrotowy. W ten sposób unikamy szarpnięć i zwiększamy kontrolę nad pojazdem zarówno na starcie, jak i podczas przyspieszania.

Każdy kolejny bieg umożliwia osiągnięcie innej, optymalnej dla danego przełożenia prędkości jazdy, co przekłada się na lepszą wydajność silnika oraz oszczędność paliwa. Właściwa redukcja biegów pozwala na hamowanie silnikiem. Wytracanie prędkości bez konieczności używania hamulców ogranicza zużycie elementów hamulcowych i wpływa na niższe spalanie. Chcąc ograniczyć zużycie paliwa, trzeba dążyć do utrzymywania ekonomicznych obrotów silnika. Dzięki stosowaniu odpowiednich biegów możemy utrzymać silnik w odpowiednim zakresie obrotów.

Nie można także pominąć korzyści wynikających z możliwości zapewnienia rezerwy mocy na wyprzedzanie właśnie poprzez właściwy dobór biegów. Wyższy bieg zapewnia dodatkową moc potrzebną do bezpiecznego i sprawnego wykonania manewru wyprzedzania. Z kolei jazda pod górę na niskich biegach ułatwia pokonanie wzniesienia, dostarczając pojazdowi moc do pokonywania trudności terenowych.

Redukcja biegów jest niezbędna w różnych sytuacjach na drodze - redukujemy biegi, gdy chcemy zwolnić, aby np. ominąć przeszkodę; wymaga jej także zbliżanie się do skrzyżowania. Podobnie przed zakrętem, gwarantuje lepsze panowanie nad pojazdem, pozostając zgodna z zasadami ekonomicznej jazdy. Dodatkowo, pozwala szybko reagować w konkretnych sytuacjach, np. gdy pojazd przed nami zwalnia.

Rola sprzęgła przy zmianie biegów

Do najważniejszych elementów zmiany biegów zalicza się praca na pedale sprzęgła, który umożliwia rozłączenie napędu i płynne przejście między różnymi przełożeniami skrzyni biegów.

Kiedy chce się zmienić bieg, należy położyć stopę na pedale sprzęgła i naciskać go stabilnie przednią częścią podeszwy. W trakcie, dążymy do wywierania równomiernej siły, by osiągnąć optymalne działanie mechanizmu. Pedał sprzęgła trzeba nacisnąć do samego końca, wykorzystując siłę mięśni nie tylko stopy, ale całej nogi. Równocześnie odpuszcza się pedał gazu, aby silnik nie przechodził na wysokie obroty. Pozostawienie stopy na gazie uniemożliwi płynne rozłączenie sprzęgła i nadmiernie obciąży jego tarczę.

Ważne jest, aby po dokonaniu zmiany biegu płynnie zdjąć stopę z pedału sprzęgła. Zapominanie o tym to częsty błąd, szczególnie w nowoczesnych samochodach, gdzie minimalne naciśnięcie pedału może prowadzić do ślizgania się tarczy i przedwczesnego jej zużycia. Tzw. jazda na półsprzęgle nie tylko skutkuje większym zużyciem paliwa i elementów sprzęgła, ale także wpływa negatywnie na osiągi pojazdu.

Warto przestrzegać tego prostego schematu zmiany biegów, aby utrzymać samochód w dobrym stanie technicznym i osiągać optymalne wyniki podczas jazdy.

Zmiana biegów - przy jakiej prędkości jej dokonywać?

Operowanie dźwignią skrzyni biegów w samochodzie wymaga dość precyzyjnego prowadzenia drążka po linii prostej. Zmiana między biegami 1 i 2, 3 i 4 czy 5 i 6 jest w miarę oczywista, ponieważ znajdują się one w tej samej linii na większości schematów przekładni w autach osobowych.

W przypadku zmiany między 4 a 5 biegiem, zamiast wykonywać łamany ruch, warto popchnąć dźwignię po skosie bezpośrednio w kierunku pożądanego przełożenia. Jest to sprawnie działająca technika, która pozwala uniknąć szarpania za drążek i zwiększa precyzję zmiany biegów.

Wyjątek stanowi przełączanie między 2 a 3 biegiem. Dobrze jest tu wykorzystać pozycję neutralną znajdującą się w tej płaszczyźnie. W tym celu trzeba pchnąć drążek do przodu i delikatnie zwolnić uchwyt, aby dźwignia znalazła się w pozycji "luzu", a następnie przesunąć ją do przodu, żeby wrzucić trzeci bieg.

Przy zmianie biegów i pilnowaniu, przy jakiej prędkości jej dokonywać, każdy ruch kierowcy powinien być płynny i pewny. Szarpanie za dźwignię może prowadzić do uszkodzenia cięgna lub linki.

Przy jakich prędkościach zmieniać biegi? Istnieją określone punkty odniesienia, które warto mieć na uwadze. W przypadku silników diesla, zazwyczaj zmieniamy bieg, gdy obroty przekroczą 2000/min, natomiast w silnikach benzynowych wartość ta wynosi około 2500-3000/min.

Prawidłowa redukcja biegów jest konieczna zawsze, gdy zmniejszamy prędkość pojazdu. Polega to na poruszaniu dźwignią w odwrotnym kierunku do zmiany na wyższe przełożenia, z zachowaniem precyzji i płynności ruchu.

Pierwszego oraz wstecznego biegu zasadniczo używa się tylko na postoju. Posłużenie się nimi podczas ruchu generuje duże siły, negatywnie wpływające na żywotność skrzyni biegów. Dopuszczalne jest wrzucenie pierwszego biegu podczas toczenia się auta z prędkością poniżej 5 km/h.

Przy jakiej prędkości zmieniać biegi z pierwszego na kolejny? 

  • Drugim biegiem posługujemy się przy rozpędzaniu pojazdu, poruszania się w małych prędkościach oraz wykonywania skrętów. Kiedy wskazówka prędkościomierza osiągnie około 20 km/h, właściwa jest zmiana na wyższy bieg.
  • Bieg trzeci stanowi przejściowe przełożenie, umożliwiające zwiększanie prędkości lub poruszanie się z prędkością około 30 km/h, np. po terenie miejskim.
  • Bieg czwarty jest optymalny do jazdy miejskiej, zwłaszcza powyżej prędkości 30 km/h przy zachowaniu ekonomicznej jazdy i mniejszym zużyciu paliwa.
  • Bieg piąty wykorzystywany jest do jazdy po drogach otwartych i dwujezdniowych.
  • Bieg szósty, dostępny w niektórych pojazdach, dedykowany jest do oszczędzania paliwa podczas długich tras i osiągania wysokich prędkości.

Najczęstsze błędy popełniane podczas zmiany biegów

Podczas zmiany biegów w samochodzie można popełnić kilka powszechnych błędów, które negatywnie wpływają na działanie pojazdu i bezpieczeństwo jazdy. 

Jednym z nich jest zbyt późne przejście na wyższy bieg, co zwiększa zużycie paliwa i obciąża silnik. Za wczesna zmiana biegu również powoduje wyższe spalanie z kolei przy niskich obrotach. Natomiast zbyt szybkie wrzucanie biegu może powodować nieprzyjemne zgrzyty w mechanizmie.

Należy się wystrzegać zmiany biegu w zakręcie, ponieważ grozi to wpadnięciem w poślizg i utratą kontroli nad pojazdem.

Innym błędem jest zmiana o kilka biegów naraz, co może spowodować uszkodzenie mechanizmu skrzyni biegów. Zbyt szybkie puszczenie sprzęgła skutkuje szarpnięciem pojazdu i utrudnia płynną jazdę.

Przemieszczanie się na wysokim biegu z niskimi obrotami silnika jest nieefektywne, ponieważ nie zapewnia pojazdowi odpowiedniej mocy. Utrzymywanie zaś wysokich obrotów na niskim biegu prowadzi do niepotrzebnego zużycia paliwa. Ciągła jazda na jednym biegu to niekorzystanie z przełożeń lepszych dla auta.

Wrzucenie biegu przy nie do końca wciśniętym pedale sprzęgła grozi jego awarią.

Warto też pamiętać o wrzuceniu na “luz” podczas postoju, gdyż pozwala to na zmniejszenie obciążenia mechanizmu sprzęgła i przyczynia się do wydłużenia jego żywotności.

Dlaczego wiedza, kiedy zmieniać biegi, jest przydatna?

Umiejętność prawidłowej zmiany biegów jest niezwykle przydatna, ponieważ umożliwia płynną i efektywną jazdę samochodem. Właściwa technika redukcji biegów pozwala utrzymać optymalne obroty silnika, co przekłada się na oszczędność paliwa, wydłużenie żywotności mechanizmu skrzyni biegów oraz zapewnienie komfortu podróżowania. Przede wszystkim zaś wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, zwłaszcza podczas zmniejszania prędkości czy skręcania.