ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA - OTRZYMASZ 5% KOD RABATOWY NA PIERWSZY WYNAJEM
Podsumowanie roku 2022 w branży motoryzacyjnej – top marki i najczęściej kupowane samochody
10-01-2023

Podsumowanie roku 2022 w branży motoryzacyjnej – top marki i najczęściej kupowane samochody

Dane opublikowane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wskazują, że w samym listopadzie 2022 liczba zarejestrowanych nowych pojazdów osobowych wyniosła 34 196 szt. Wynik ten był o 2 246 szt. (~7%) wyższy względem tego samego okresu rok wcześniej. Wzrostu nie mogliśmy jednak zauważyć w zestawieniach każdego z poprzednich miesięcy. Drastyczne wzrosty cen pojazdów mechanicznych, wyższe raty kredytów czy nawet obecna sytuacja geopolityczna spowodowały, że wielu z nas wstrzymało się z zakupem nowego auta.

Rejestracja samochodów w 2022. Okres od stycznia do listopada

Na pełną, całoroczną analizę przyjdzie jeszcze czas. Na ten moment dysponujemy wyłącznie danymi z jedenastu miesięcy minionego roku, jednak już teraz można wysnuć wiele wniosków. Od 1 stycznia 2022 roku, liczba zarejestrowanych w Polsce nowych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony wyniosła 439 384 szt. Tutaj pojawia się lekkie rozczarowanie, gdyż rok wcześniej w tym samym okresie było to 476 952 sztuki. Taki wynik oznacza spadek w wysokości prawie 8% względem roku poprzedniego. Zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze przyczyniły się do tak niesatysfakcjonującego rezultatu. Tych pierwszych, w okresie od stycznia do listopada zarejestrowano 382 877 szt. To o 27 607 szt. (~6,8%) mniej niż w 2021 r. Auta dostawcze o dopuszczalnej masie do 3,5 tony stanowią jedynie 13% ze wszystkich, zarejestrowanych w jedenastu miesiącach roku 2022 pojazdów. Ich liczba wynosi 56 507 szt. i jest o 9 961 szt. (15%) niższa niż w ubiegłym roku.

Topowe marki 2022 roku. Lider wciąż bez zmian

Choć do pełnych danych z 2022 roku brakuje nam jeszcze grudnia, to sytuacja na pierwszym miejscu w rankingu najchętniej sprzedawanych marek pojazdów nie powinna ulec zmianie. Niekwestionowanym liderem sprzedaży, niezmiennie od 2 lat pozostaje Toyota. Pierwsze miejsce zagwarantowało jej 66 900 szt. sprzedanych pojazdów, co daje japońskiej marce 17% udziału w rynku motoryzacyjnym. Na drugim miejscu uplasowała się Skoda. Czeski producent, będący częścią koncernu VAG odnotował w tym roku sprzedaż 37 440 samochodów w naszym kraju. Daje to nieco ponad 9% udziału w rynku polskim. Podium zamyka KIA z liczbą 31 468 szt. sprzedanych pojazdów, co przekłada się na 8,2% udział w rynku.

Źródło: moto.rp.pl

Najchętniej wybierane przez Polaków modele samochodów w 2022 roku

Prawie 67 tys. sztuk japońskich pojazdów sprzedanych w Polsce nie wzięło się z przypadku. Toyota niemalże pochłania ranking najchętniej kupowanych modeli aut, plasując w Top 10 aż cztery swoje modele. Pierwsze miejsce w tym zestawieniu zajęła Toyota Corolla, której sprzedano dokładnie 19 600 szt. Drugim najchętniej kupowanym przez Polaków modelem była Toyota Yaris (sprzedano 11 100 szt.) Podium w rankingu najchętniej wybieranych modeli zamyka Kia Sportage z lekko skromniejszym rezultatem w postaci 9 640 sprzedanych sztuk. Poza podium, choć wciąż w top 10 znalazły się jeszcze: Dacia Duster (4 miejsce; 9 223 szt.), Toyota RAV4 (5 miejsce; 9 106 szt. ), Skoda Octavia (6 miejsce; 8 240 szt. ), Huyndai Tucson (7 miejsce; 7564 szt.), Hyundai i30 (8 miejsce; 7323 szt.), Toyota C-HR (9 miejsce; 7312 szt.), Volkswagen T-Roc (10 miejsce; 6125 szt.).